Svetsko superbajk prvenstvo (WSBK) zamišljeno je kao takmičenje motora izvedenih iz produkcijskih verzija, dakle suštinski različito od Moto gran prija, gde je svaka mašina unikatni prototip. WSBK otud predstavlja nadmetanje sa kojim se \”smrtnici\” mogu lakše identifikovati i blisko je filozofiji \”pobedi u nedelju, prodaj u ponedeljak\”.
U svojim prvim godinama, WSBK je smatran za jeftinu verziju MotoGP šampionata, ali su i transferi vozača i – važnije – transfer tehnologija tu predstavu bitno izmenili. Mnogim pilotima je očigledno prijala nešto opuštenija atmosfera u Superbajku, pa ima onih koji su tu proveli gotovo kompletne karijere i tek povremeno okušavali sreću u Moto GP-ju.
Umesto istorije
Svetski superbajk šampionat gotovo od osnivanja bio je Dukatijeva teritorija. Od dosadašnjih 19 vozačkih titula prvaka, njih 12 osvojeno je na motorima italijanskog proizvođača. Interesovanje japanskih firmi je variralo, pošto su one svoje najveće uspehe postizale na onoj drugoj strani, u Moto gran priju, koji je donosio i više prestiža.
Ono što će Svetsko superbajk prvenstvo sigurno pružiti jesu neizvesna, uzbudljiva nadmetanja vozača relativno ujednačenih snaga, uz nekolicinu pravih zvezda. Među njima izdvajamo petoricu kojima opravdano pripada atribut favorita. Aktuelnog prvaka Troja Bejlisa (Ducati Xerox) sa trona će pokušati da skinu Norijuki Haga, Troj Korser (obojica Jamaha), Džejms Toslend (Honda) i najveća nova zvezda Superbajka, Maks Bijađi (Suzuki).
Izuzev \”Rimskog imperatora\”, u pitanju su sve sami veterani Superbajk ratova, od kojih su svetski prvaci već bili Bejlis (\’01 i \’06), Korser (\’96 i \’05) i Toslend (\’04). Niz velikih imena i snažni timovi garantuju jedan od najzanimljivijih šampionata ikada.
TroY BAYLISS
Tridesetsedmogodišnji Australijanac dvostruki je i aktuelni prvak WSBK serije, a u karijeri je osvojio i Britansko superbajk prvenstvo, kao i prošlogodišnju Moto GP Veliku nagradu Valensije. U takmičenja se Troj upustio u relativno kasnom dobu od 26 godina, ali je brzo prošao kroz sva najkonkurentnija nacionalna superbajk prvenstva, Australijsko, Britansko i Američko. U WSBK-u je debitovao 2000, na Dukatiju, odmenivši povređenog Fogartija. Dva trijumfa stigla su već u istoj godini, a naslov prvaka naredne, 2001. Troj 2002. obara dotadašnji rekord po broju pobeda u sezoni, ali titula izmiče u poslednjoj trci.
Avantura u MotoGP-ju započela je 2003 – naravno, sa Dukatijem – i donela i slatke i gorke plodove. U prvoj sezoni nadmašena su sva očekivanja, a Troj je zabeležio tri treća mesta i prvenstvo završio kao šesti, zamalo izgubivši titulu rukija godine. Međutim, 2004. je bila teška i frustrirajuća, okončana tek 14. pozicijom u generalnom plasmanu. Posle takve sezone, usledio je privremeni rastanak od Dukatija, ekipe čiji je deo Bejlis bio punih pet uzastopnih godina.
Prvi Moto GP izlet završen je 2005. u Pons Kamel Hondi, gde je Bejlisa snašao još i prelom ruke. Posle oporavka, Troj se vratio \”kući\” – u Superbajk i Dukati. Povratak je bogato nagrađen, WSBK šampionat 2006. osvojen je relativno lako i veoma ubedljivo. Bilans: dvanaest pobeda, tri druga i jedno treće mesto, uz samo dve trke završene bez bodova.
Nastup na poslednjoj trci lanjskog Moto GP prvenstva došao je kao Dukatijeva nagrada za sjajan posao u Superbajku. Bejlis je u Valensiji bar donekle izravnao račune, pošto je vodio od prvog do poslednjeg kruga. Iako je ovaj zasluženi trijumf ipak ostao u senci dramatičnog raspleta borbe Hejdena i Rosija, Troj je dočekao svoj \”dan osvete\”.
Na dnevnom redu je sada odbrana WSBK titule. U ekipi Xerox Ducati su blago optimistični, ali ne dopuštaju euforiju, bez obzira na Bejlisova odlična vremena u predsezonskim testovima. Postoje zebnje da je motor Dukati 999 na kraju svog razvojnog ciklusa, dok je konkurencija napredovala, pogotovu Jamaha i Suzuki, koji u 2007. ulaze sa sasvim novim mašinama. Bejlisov lični veliki kvalitet jeste sposobnost da se fokusira na svaku trku pojedinačno. Takav pristup omogućuje mu da ostane smiren i okrenut ka najbližem neposrednom cilju, što je dragoceno onda kada stvari ne idu kako bi trebalo
22.02.2007. | Izvor: B92